viernes, 18 de diciembre de 2009


4-AVALUACIÓ I RECURSOS.
Els aspectes més destacats de la meva WQ són:
· els destinataris son noi/noies de 4t d’ESO (15 anys aporx.).
· L’objectius principals: que els nois i les noies siguin capaços de desenvolupar les capacitats que els permetin fer una re elaboració del món per poderse situar en ell i actuar amb els altres de forma diferent. Per això la WQ es centra en desenvolupar competències comunicatives a través del treball de comunicar-se els uns amb els altres per aprendre a expressar opinions i concepcions personalS per apropiar-se i transmetre riqueses culturals.
· La tolerància vista com un valor regulador.
· Poder reconèixer els components que deriven els conflictes socials.
· Visualitzar els nostres prejudicis.
· Ajudar a fer una autoreflexió sobre la nostra identitat per a poder-la reconstruir.
· Aprendre a valorar la diferència, la diversitat i la pluralitat i eliminar estereotips.

El resultat final de la meva WQ: crec que la seva apliacació en una aula pot ajudar a la intenció de apropar-se a un model fort; la vaig fer amb l’ànim de anar integrant totes les cultures a través del diàleg, amb la intenció de evitar la disciminació i fomentar la igualtat. Però el fet que estigui plantejada a un nivell bàsic o intercanvi basat en el conèixement de les diferents cultures en joc, fa que per aconseguir uns bons resultats de convivència més endavant en el temps s'hagi de treballar un altre tipus de activitats centrades a nivells més alts per tal de poder resoldre els conflictes que es deriven de conviure amb la diversitat. Així que sense anar uns passos més endavant en aquest tema no es possible que els alumnes assoleixin el nou paradigma que suposa la ineterculturalitat.

Penso que portar a terme activitats que fomentin diferents nivells de interculturalitat a través de una WQ és molt positiu, ja que aquesta manera de treballar aporta:

1.Aprendre a conèixer: aprendre a aprendre com és configura el món en que viuen divers i plural. I per això els entorns en WebQuest ajuden als alumnes a millorar les capacitats de sentir-se competents i eficaços alhora de cooperar, d’autoavaluar-se i el maneig d’un conjunt de recursos i tècniques de treball intel.lectual per transformar la informació amb coneixement i en aquest cas per a conèixer-se a si mateix i als altres.
2.Aprendre a fer: aprendre a ser més competents en el món en que viuen. Tenir més recursos per gestionar les diferències amb els diferents a través de l’assoliment de la competència social i ciutadana: que significa afrontar la convivència i els conflictes emprant el judici ètics basats en els valors i pràctiques democràtiques, i exercir la ciutadania actuant amb criteri propi, contribuint a la construcció de la pau i la democràcia, i mantenint una actitud constructiva, solidària i responsable davant els drets i les obligacions. Les WebQuests també els poden ajudar a ser més competents en la seva capacitat per a saber comunicar oralment (conversar i escoltar) i expressar-se per escrit i amb els llenguatges audiovisual, fent servi el propi cos i les TIC amb gestió de la diversitat de llengües amb l’ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions. En aquest cas aprenen recursos que els serviran per a intercanviar informació d’una manera més eficient i adequada per tenir un millor coneixement amb els altres.
4. Aprendre a ser: ajudar als alumnes a desenvolupar-se com a persones amb igualtat i llibertat a través de un aprenentatge que els ajudi a ser més competents per ser autònoms i tenir més iniciativa personal, suposant l’adquisició i aplicació d’un conjunt de valors i actituds personals i interrelacionades i el control emocional.
5. Aprendre a viure junts: aconseguir que els alumnes estiguin més capacitats en conèixer , comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, i a utilitzar-les com a fonts d’enriquiment i gaudir i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles.



Quan a la PAC3, vaig centrar-me en buscar WQ que treballessin la Interculturalitat i desprès de consultar-ne moltes em vaig quedar amb la que em va semblar més interessant, la qual apostava per una concepció sobre la diversitat de forma més àmplia i a un nivell més alt per abordar la interculturalitat.
Aquesta WebQuest és:diu: MEDIACIÓ: TEIXINT UNA SOCIETAT INTERCULTURAL que podem trobar a l’adreça: http://www.lapissarra.net/wq/webquest/soporte_horizonatal_w.php?id_actividad=179&id_pagina=5
El fet de analitzar aquest recurs m’ha fet aprofundir en el coneixement que tenia sobre la interculturalitat i l’educació. L’enfocament de aquesta WQ m’ha agradat molt perquè m’ha ensenyat un possible mètode per tal d’anar a treballar una manera per abordar els conflictes sobre la diversitat i al seu torn m’ha fet veure que mentre que moltes webquest es centren en la interculturalitat com un fet de apropar o evitar els conflictes entre cultures d’ètnies marcadament diferents, aquesta WQ es centra en una diversitat de tota mena, es a dir, en que la diversitat es troba en qualsevol aula, ja que parteix de la premissa que tots som diferents, per tant té una idea de cultura molt més cosmopolita i moderna.
Aquesta WebQuest per tant, pot resultar una bona eina per a treballar “els conflictes” derivats de les relacions humanes, ajudant a anar cap a una societat més pluricultural i híbrida, ja que tots estem exposats en certa mesura a la aculturació sense significar una assimilació, sinó que tots al llarg del temps ens anem identificant amb components diversos i canviants, ja que la cultura per sé no és res fixa.
Portant-t’ho al terreny de l’educació, per afavorir aquest enfocament, el que cal com a docent és ser capaç de catalogar aquelles activitats perquè segons el seu contingut fomentarem o arribarem a uns objectius diferents. Per això he triat aquesta WQ, ja que crec que de totes les que he vist és la que fomenta més el model d’interculturalitat que podem trobar expressat en els mòduls de la assignatura.

Estic molt contenta de haver pogut realitzar una activitat amb una WQ, la qual m’ha permès veure que fer un document web, no es tant difícil com em pensava. Considero que el recurs de la WQ està al dia en quan a possibilitar el treball per competències, només cal però tenir el criteri i capacitat per fer-la, o per triar-ne alguna que podem trobar penjada per Internet. En aquests moments per lo apurada de temps que vaig, no faré servir aqeusta WebQuest però en un futur si les circumstàncies em porten a haver de fer una activitat educativa i/o que fomenti la interculturalitat per descomptat que penso utilitzar aquest recurs.

Adreça de la MEVA WEBQUEST:
http://www.gratisweb.com/iforrellad/La%20meva%20Webquest/La%20meva%20Webquest/index.htm

No hay comentarios:

Publicar un comentario