viernes, 18 de diciembre de 2009

3. SEGUIMENT I AVALUACIÓ DE LA WEBQUEST


Per portar a terme la Webquest abans he estat bussejant per Internet. Amb la cerca de la paraula Interculturalitat, ja apareix un munt d’informació.... però una vegada observat la diversa informació, he decidit pensar en el públic al que em volia dirigir. Per seguir al fil de la PAC1 on el conflicte passa en un institut , he decidit centrar la activitat d’ensenyament-aprenentatge, també, per a nois i noies de 4t d’ESSO, inspirant-me en el perfil d’aula/escola de la PAC1.
La proposta de treball de la PAC2 m’agrada molt perquè la trobo molt creativa: mentre vaig de casa a la feina, o buscar als nenes a escola, m’entretinc a pensar en quina activitat fer, en el procés,....i mica en mica, vaig construint i reconstruint per millorar-ho.
Donades les “suposades” característiques de l’ institut, aposto per fer una activitat al nivell més baix de interculturalitat començar per fer aproximacions i al seu torn treballar el canvi d’hàbit de manera de pensar-se sobre un mateix i sobre els altres. La idea amb la que em guio és fer treballar de forma competencial i transversal la interculturalitat perquè , en la mesura que es pugui, esdevingui un aprenentatge significatiu.
La Webquest és una oportunitat per poder aplicar el meu aprenentatge a una situació gairebé real, de psicopedagog, lo qual em resulta molt motivador. Per altra banda, el disseny de la Webquest facilita moltíssim el treball. La seva estructura estableix un ordre que ajuda a no deixar-se cap part de la seqüència didàctica, es a dir, es molt aclaridor que hi hagi tots els components que requerim per a dur a terme aquesta acció educativa. ,
Una vegada he vist la plantilla sobre la que treballar i diversos exemples de WQ, m’ha ajudat a estructurar-me i entendre molt millor com, que i quan fer-ho.
Trobo que els conceptes clau que s’han de abordar-se de forma directa o indirecta en aquesta web són: la interculturalitat, la empatia, la tolerància, la diversitat, el respecte., la igualtat, el diàleg i la comunicació..
No trobo difícil treballar tots aquests conceptes a través de la WebQuest doncs al contrari, trobo que tot hi la complexitat del objectiu proposat, és una bona manera de poder treballar-ho, gràcies a la seva característica física: una eina que es troba a internet i, com ja he dit, està ben pautada Així que trobo que és una bona eina educativa per fomentar en aquest cas la interculturalitat,(fomentar una nova cultura de intra-interelacions) o el tema que es proposi (sempre que estigui ben explicat i sigui atractiu pel perfil de persones a les que es vol arribar). També cal destacar que la WQ dona la oportunitat de treballar una situació real, i de treballar de resoldre “un problema” de forma bastant real; a través de la interacció amb el grup amb el que els alumnes conviuen.
Quan a laPac1 ha servit de referent clar del que no s’ha de fer. Ha sigut un treball que ha ajudat a començar a aprendre a ser capaç de ser crític amb les activitats o accions al entorn de la interculturalitat. Per això, alhora de fer la meva WQ la experiència prèvia em serveix per a buscar formules per el procés que puguin resultar atractives per al nois/noies, però de forma molt respectuosa, sent políticament correcte per tal d’evitar ferir sensibilitats. També m’han sigut molt útils altres coneixements teòrics, com el que he après a la assignatura de Psicologia de la instrucció, Disseny i i desenvolupament i innovació del curriculum per tal de tenir en compte altres aspectes alhora de fer una proposta de activitat educativa. Això m’ha fet plantejar una activitat de caire constructivista, on es tinguin en compte el desenvolupament de diverses capacitats dels alumnes, la necessitat de que fos una activitat flexible perquè pugui adaptar-se a tot tipus de diversitat de alumnes i/o aules i de forma transversal.
Quan a concepció de interculturalitat, m’he basat en que som essers social i que per tant som fruit del que anem aprenent, així que parteixo de la base de que la nostra identitat no es fixa, sinó que ens pensem en funció del que anem aprenent, això fa que anem canviant i que ens anem identificant amb aspectes nous i amb el oblit d’altres.
Tot i les dificultats tècniques que he “patit” per el meu desconeixement inicial de aquest tipus eina tecnològica, m’ho estic passant força bé amb el desenvolupament de la part creativa.


3.1.informe de la pac 3.
La WQ avaluada: Mediació: teixint una socitat intercultural" es centra en la visió de una societat plural on les referències identitàries són múltiples i obertes: Preval la idea que les identitats estan en constant construcció i per tant obertes a canvis. Així que s’entén que les identitats culturals són produïdes. Aquesta tasca va encaminada a la revalorització de la diferència, de la diversitat, tractant de superar les relacions de poder desiguals prèvies per a crear les bases d'una nova societat més respecutosa amb l'idea de l'igualtat. Donada la seva complexitat, per aconseguir-ho, aquesta tasca va dirigida als docents per que siguin ells els puguin desenvolupar aquesta nova manera de pensar en ells mateixos i en els seus alumnes, d'una forma transversal i continuada a poder ser.
Per a treballar-ho es basa en la premissa de que el conflicte és inherent a la naturalesa humana i que ens cal és fer un canvi de atribucions a aquest concepte i en quan al significat de diversitat humana. Per abordar la tasca, la WQ comença pel treball de: a) la definició de "conflicte", b)les fases del conflicte c) els tipus de conflictes. Seguidament la WQ es centra en la descripció dels: a) principis bàsics de la mediació, b) fases de procés de la mediació. A banda també trobem una fitxa de autoavaluació, per usar com eina per a millorar l'aprenentatge.
Els valors que es fomenten amb aquestes activitats son: principalment la igualtat per a tots els individus, amb independència de la seva nacionalitat, o cultura o altres característiques dels grups als quals pertanyen. Però també fomenta altres valors com: la tolerància i el respecte, la comunicació, el diàleg, saber escoltar i la solidaritat.
Aquesta WQ desenvolupa els continguts de forma col.laborativa i constuctiva ja que permet la participació i facilita la transferència a contextos reals. Així que pedagògicament parlant les característiques metodològiques són les adequades perquè el seu aprenentatge pugui esdevenir significatiu com prescriu la Teoria d'enseyament-aprenentatge constructivista. Pot ajudar als docents a aplicar aquests coneixements de forma transversal al llarg del curs ajudant a ells i als seus alumnes a: aprendre a aprendre, proporcionant autonomia i iniciativa personal, emprendoria, socialització i comunicació linguística i audiovisual. per a resoldre altres situacions semblants en les que es poden topar al llarg de la seva vida, tant professors i al seu torn alumnes, fomentant la coexistencia i convivència per la pau. Amb aixó, es presenta la creença de que es possible que anem canviant en la nostra manera de pensar i de pensar-nos; la subjectivitat i per tant que amb aquest treball poguem veure la diversitat a través d'un altra paradigma, ara, com una riquesa. Però amb la capacitat de assertivitat per a defensar la pròpia llibertat d'expressió per arribar fins on comença la llibertat dels altres, permetent la recerca de un equilibri: la igualtat per a uns i els altres, construint un consens satisfactori per a tots.
Amb l'exercici d'aquesta WQ podem desmuntar estereotips o creences populars.
Aquesta tasca pareteix de un model d'educació intercultural fort perquè es contemplada com una capacitat metadisciplinària i per tant transversal. Però la seva eficàcia està subjecte al context i a la persona que ho du a terme sent una limitació clau.. Està oreintada a un nivell mitjà de resolució de conflictes, ja que proporciona recuros per a afrontar les problemàtiques fruit del contacte entre cultures per mitjà del diàleg, però també podem dir que està oreintada a un nivell alt o transformatiu ja que va cap el camí de elaboració de un nou discurs; un nou paradigma alhora de contemplar la diversitat cultural i els drets de les persones..
Aquesta estratègia per a afrontar aquest món divers s'ajusta a la visió de Clifford Geertz: "la utilització de la raó per resoldre conflictes que genera la nova diversitat". Argumenta que hem de canviar la nostra forma de pensar. Hem d'entendre que la importància de la diversitat rau fonamentalment en el fet que "ens proporciona alternatives" que son alhora "alternatives a nosaltres" i "alternatives per a nosaltres".
Aquest tipus d'activitat no renúncia al fet de que el contacte suposi una aculturació. Contempla que totes les cutures estan en canvi continu i que s'en perden trets. Crec que aposta per una cultura híbrida', que pot canviar i donar nous models.
Per acabar, i per no ser ingenus, la tasca no és gens fàcil, és molt complexa perquè sempre està mediada per els coneixements previs de les persones i els seus valors i per tant assolir l'èxit, vol dir fer canviar valors i no tothom hi està disposat/preparat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario